Tarnina
Śliwa
tarnina to pospolity krzew występujący na niżu i w niższych partiach gór.
Od
dawna było wiadomo, że gdy tarnina obsypuje się obficie białym kwieciem, wróży
to spadek temperatury.Na południu Polski znane są powiedzenia związane z
kwitnieniem tarniny: „Gdy tarka w kwiatach, mróz figle płata”; „Gdy kwitnie tarnina, przymrozek trzyma"
Tarnina, fot. M. Ślazyk |
W czyżniach, czyli gęstych, ciernistych zaroślach, chronią się sarny i
gniazdują ptaki np. raniuszek, czy dzierzba gąsiorek.
Gąsiorek
to drapieżnik, który na cierniach tarniny robi sobie swoisty rodzaj spiżarni
nabijając na nie upolowane gryzonie.
Ostre
ciernie i cierpkie owoce mają odstraszać roślinożerców.
Nazwy
ludowe śliwy tarniny to tarnina, tarka, cierń.
Owoce
tarniny od dawna były pożywieniem ludzi, co potwierdzają wykopaliska
archeologiczne z okresu neolitycznego. Ze względu na cierpki smak świeżych
owoców, należało je spożywać przetworzone, co w dawnych czasach oznaczało
przemrożone, zaparzone, pieczone lub uleżałe w sianie.
Medycyna
ludowa.
Już
w średniowieczu św. Hildegarda zalecała wywar z popiołu z tarniny jako lek cenniejszy niż złoto na podagrę i
paraliż.
Kwiaty
tarniny gotowane z wodą przez piętnaście minut piło się na wyregulowanie
żołądka i w przypadku biegunki.
Korzeń
tarniny stłuczony na proszek i zmieszany z wodą piło się w przypadku gorączki. Kąpiel
w odwarze z drewna tarniny pomagała reumatykom, a wyciąg z owoców był cenionym
lekiem na kaszel.
Obrzędy
i wierzenia ludowe.
Krzak
tarniny w niektórych regionach Polski uchodzi za święty. Podczas burzy można
się pod niego bezpiecznie schować, piorun bowiem w niego nie uderzy.
W
chrześcijańskiej symbolice tarnina to obraz grzechu i cierpienia. Wierzy się że
z tarniny spleciono koronę dla Zbawiciela.
Dawni Słowianie sadzili tarninę na grobach samobójców, aby
powstrzymać ich przed chęcią straszenia żywych. Kolczaste gałązki tarninowe
wieszano nad wejściami do domów i obór – strzec miały
przed złymi mocami. W noc świętojańską tarnina palona
w ogniskach oczyszczała swym dymem tańczące nagie dziewczęta.
Zastosowanie w
życiu codziennym.
Ksiądz Kluk podawał, że owoce tarniny stosowano do zaprawiania
wina, a korę do konserwacji serów.
Sok z różnych części rośliny okazał się doskonałym i trwałym barwnikiem – z liści uzyskiwano barwnik zielony, z owoców ciemnoszary, a z kory – żółty.
Z grubszych gałęzi wyrabiano laski , a cierniste fragmenty używano do suszenia grzybów.
Sok z różnych części rośliny okazał się doskonałym i trwałym barwnikiem – z liści uzyskiwano barwnik zielony, z owoców ciemnoszary, a z kory – żółty.
Z grubszych gałęzi wyrabiano laski , a cierniste fragmenty używano do suszenia grzybów.
Literatura:
Kujawska Monika, Łuczaj Łukasz Joanna Sosnowska Joanna,
Klepacki Piotr, Rośliny w wierzeniach i zwyczajach
ludowych Słownik Adama Fischera, Wrocław 2016, PTL, ISBN 978-83-64465-29-1
Marszałek
Edward, Scelina Marcin, Krzewmy Krzewy,
Warszawa, 2015, Centrum Informacji Lasów Państwowych, ISBN 978 - 83 – 63895 – 33 -4
Rutkowski
Lucjan, Klucz do oznaczania roślin
naczyniowych Polski Niżowej, Warszawa, 2006, Wydawnictwo Naukowe PWN,
ISBN 83-01-14342-8
Strehlov Wighard, Program
zdrowia św. Hildegardy z Bingen,
Kraków, 2010, wydawnictwo Esprit, ISBN 978-83-61989-07-3.
Szary
Adam, Bieszczadzkie motywy roślinne między światem żywych a krainą zmarłych,
Rzeszów 2015, Wydawnictwo Carpathia, ISBN 978-83-62076-37-6
Szary Adam, Tajemnice bieszczadzkich roślin wczoraj i dziś, Rzeszów 2017,
Wydawnictwo Carpathia, ISBN 978-83-947702-1-1
Marszałek Edward, Scelina Marcin, Krzewmy Krzewy, Warszawa, 2015, Centrum
Informacji Lasów Państwowych, ISBN 978 -
83 – 63895 – 33 -4
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz