Czworolist pospolity (Parys quadrifolia)
Czworolist
pospolity to gatunek trującej, wieloletniej
rośliny kłączowej z rodziny liliowatych. To gatunek
wskaźnikowy starych lasów. Rośnie w lasach liściastych na terenie całego kraju,
ale w wyższych partiach gór jest rzadki. Preferuje miejsca zacienione, glebę
zasadową lub obojętną. Kwitnie w maju. Czworolist ma cztery
liście, nad którymi po przekwitnięciu kwiatu pojawia się owoc – niebieskoczarna
jagoda.
Czworolist, fot. M. Ślazyk |
Nazwa łacińska rośliny nawiązuje do starożytnego
mitu o Parysie i złotym jabłku – cztery liście symbolizują Parysa i boginie:
Afrodytę Herę i Atenę, a jagoda – złote jabłko. Według mitu - bogini niezgody - Eris, która, choć nie
była zaproszona, pojawiła się na weselu boginki Tetydy i księcia Peleusa chcąc
się zemścić, rzuciła między biesiadujące
boginie złote jabłko z napisem: dla najpiękniejszej”. Boginie zaczęły się
kłócić, która ma zabrać jabłko. Najbardziej pożądały go: Hera, Atena i Afrodyta. Zeus przerwał walkę o jabłko i spór nakazał rozstrzygnąć Parysowi,
księciu trojańskiemu. Każda z bogiń obiecywała młodzieńcowi dary w zamian za
podarowanie jej złotego owocu. Parys oddał jabłko Afrodycie, która obiecała
podarować mu najwspanialszą na świecie kobietę. Kobietą tą była Helena – żona króla Sparty. Sytuacja ta była
przyczyną wojny trojańskiej.
Na południu Polski czworolist pospolity zwany był dawniej „Wronim
okiem” lub „Jedną jagodą”. Od dawna był zielem magicznym, poszukiwanym przez
alchemików. W zielnikach Kluka czworolist był wspominany jako antitoxicum leczący szaleństwo i
zachowujący bydło od zarazy. Na Pogórzu lud powiadał, że jeżeli biją pioruny, to
trzeba zetlić czworolist, aby piorun nie uderzył. Tam też nazywano czworolist
„pieronnikiem”. Od dawna podejrzewano, że roślina posiada pewne własności
trujące, a działa to szczególnie na bydło. W okolicach Bóbrki wierzono, że jeśli krowa zje tę roślinę,
ginie. Z czasem zioło zostało wciągnięte w
symbolikę wiary – w chrześcijańskiej ikonografii czworolist stał się znakiem
Męki Pańskiej, ponieważ układ jego liści kojarzono z krzyżem. Był też symbolem
czterech ewangelii lub czterech cnót: sprawiedliwości, odwagi, przezorności i
umiarkowania.
W lecznictwie ludowym świeże ziele po
rozdrobnieniu stosowano do leczenia ran
i owrzodzeń, czyraków i stanów zapalnych. Nasiona i owoce były nieodzowne w
leczeniu padaczki, jako lek uspakajający, czasem jako afrodyzjak. W przeszłości
stosowany był także jako antidotum w przypadku zatrucia arszenikiem i rtęcią.
Sok z owoców stosowano przy stanach
zapalnych oczu. Zapalenie oskrzeli, koklusz i kaszel leczono bardzo małymi
dawkami wyciągu z czworolistu. Roślina pomagała również na kolki.
Literatura:
·
Kopaliński Władysław, Słownik symboli, Warszawa, 2008,
Wydawnictwo RYTM, ISBN 9788373993082
·
Kujawska Monika, Łuczaj Łukasz Joanna Sosnowska Joanna,
Klepacki Piotr, Rośliny w wierzeniach i
zwyczajach ludowych Słownik Adama Fischera, Wrocław 2016, PTL, ISBN
978-83-64465-29-1
·
Parandowski Jan, Mitologia.
Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Warszawa 2103, Wydawnictwo PULS, ISBN 0907587852
·
Różański Henryk, Czworolist (Herb-Paris) – Paris jako
dermaticum i onkostaticum W: Medycyna dawna i współczesna [on-line]
·
Szczepanowicz Brbara, Atlas roślin biblijnych, Kraków, 2013,
WAM, ISBN 8373180974.
·
Talko-Hryncewicz Julian, Zarysy
lecznictwa ludowego na Rusi południowej, Kraków, 1983, Akademia
Umiejętności.
·
Traczyk Tadeusz, Rośliny lasu liściastego. Warszawa, 1959,PZWS
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz