Źródło: Urząd Miasta Biecz.
Królewskie psalmy w
królewskim Bieczu
„Melodie na Psałterz Polski”
Mikołaja Gomółki to wybitne dzieło polskiego renesansu. Związane one były z
najważniejszymi wydarzeniami dworu królewskiego. Wykonywano je w
najdonioślejszych momentach z życia dworu: królewskie małżeństwa, rocznice,
wstępowanie na tron, namaszczenie nowego władcy. Melodie na Psałterz Polski Mikołaja
Gomółki to krótkie, czterogłosowe utwory, do tekstów wszystkich 150 psalmów,
wchodzących w skład psałterza (Księgi Psalmów ze Starego Testamentu),
sparafrazowanych przez Jana Kochanowskiego.
Mikołaj Gomółka tak pisał o
swojej kompozycji: „Są łacniuchno uczynione, Prostakom nie zatrudnione, Nie dla
Włochów, dla Polaków, Dla naszych, prostych domaków”, bowiem melodie są
nieskomplikowane pod względem budowy, a poszczególne głosy utrzymane
w średnim rejestrze, żeby każdy mógł je z łatwością zaśpiewać.
Dzieło Gomółki wykonał znakomity
Chór Polskiego Radia, który w tym roku obchodzi jubileusz 70 – lecia
działalności artystycznej oraz Consort
viol renesansowych pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett, goszczącej
w Bieczu podczas wcześniejszych edycji naszego festiwalu muzyki dawnej. Artystka
jest założycielką i kierowniczką artystyczną międzynarodowego Ensemble
Peregrina, specjalizującego się w wykonawstwie muzyki wczesnego średniowiecza,
który mogliśmy usłyszeć w Bieczu podczas pierwszej edycji festiwalu. Efektowność
koncertu podkreślała liczna grupa artystów wykonujących jedyne zachowane
renesansowe psalmy Mikołaja Gomółki. Chór Polskiego Radia jest bardzo
wszechstronny ponieważ mierzy się z repertuarem pochodzącym z różnych epok i
reprezentującym różne style.
Kontynuację wczorajszych suit
J.S. Bacha zaprezentował w Kościele OO. Franciszkanów Bruno Cocset, który
potrafi wydobyć niezwykłe dźwięki z wiolonczeli barokowej, dając unikatowy
popis swoich muzycznych umiejętności. Jako ceniony muzyk bardzo często gości w
różnych krajach Europy podczas festiwali promujących muzykę dawną. Jest także
nauczycielem w wielu europejskich ośrodkach. Siedem lat temu powołał do
istnienia Instytut Dawnej Muzyki w Vannes, który pełni również funkcję ośrodka
badawczego muzyki w okresie od renesansu do XIX w.
Tradycją dni poprzednich również
i w sobotę odbyło się spotkanie z artystami Kromer Biecz Festival. Jego gośćmi
byli Agnieszka Budzińska - Bennett oraz Bruno Cocset.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz