dr Sławomir Mrozek
Rozwój oświaty w Gorlicach w
dwudziestoleciu międzywojennym.
Część I.
Część I.
W odrodzonej Polsce tj. w latach
dwudziestych XX w. dla Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego
(MWRiOP), nie było rzeczą łatwą wypracowanie wspólnej koncepcji i przygotowanie
projektu organizacji nauczycielskich. Trzeba było w całym kraju ujednolicić
system kształcenia. Związek Polskiego Nauczycielstwa Szkół Powszechnych (ZPNSP)[1]opowiadał
się za powszechną siedmioletnią ogólnokształcącą i obowiązkową szkołą powszechną
oraz pięcioletnią ogólnokształcącą szkołą średnią. Działacze Związku pragnęli
podnieść poziom wykształcenia ogółu ludności. Na bazie siedmioklasowej szkoły
powszechnej miało się opierać zróżnicowane szkolnictwo średnie ogólnokształcące
i zawodowe. W celu rozwinięcia tych planów potrzebne były środki finansowe na
budownictwo szkolne i zwiększenie wykwalifikowanej kadry nauczycielskiej. Taką
koncepcję uważano wówczas za właściwą w okresie przejściowym[2].
Reformę szkolną w pierwszych latach niepodległej Polski przygotowywał pierwszy
minister MWRiOP Ksawery Prauss[3].
W dniach 14-17 kwietnia 1919 r. odbył się w
Warszawie Sejm Nauczycielski[4], na
którym uchwalono jednolitość szkolnictwa. Ustawa z 1920 r. tworzyła okręgi
szkolne na czele z kuratorem. Znosiła też zależność polityczną władz i urzędów
szkolnych od organów administracyjnych. Naczelne władze oświatowe prowadziły
jednolitą politykę szkolną w całym kraju.
W latach 1918-1922 ukształtowała się
administracja szkolna. Następną reformą w oświacie była reforma ministra
Janusza Jędrzejewicza w 1932 r. Ministerstwo do 1932 r. utrzymało ośmioklasowe
gimnazjum, niezależne programowo od czteroklasowej szkoły powszechnej[5]. W
całym kraju na podstawie dekretu o obowiązku szkolnym (z 1919 r.), wszystkie
dzieci miały obowiązek uczęszczać do szkół powszechnych. W praktyce dekret ten
nie był w pełni realizowany ze względu na różne problemy odradzającego się
państwa (brak nauczycieli, budynków, wyposażenia szkolnego). Siedmioletnią
szkołę powszechną traktowano rozwojowo tj. przez zakładanie i utrzymywanie
szkół powszechnych z czteroletnią nauką codzienną i obowiązkową trzyletnią
nauką uzupełniającą. Powstawały szkoły powszechne z pięcioletnią nauką
codzienną i dwuletnią obowiązkową nauką uzupełniającą. Seminaria nauczycielskie
według dekretu funkcjonowały o pięcioletnim kursie nauczania (trzy lata z
programem ogólnokształcącym oraz dwa lata - nauka przedmiotów pedagogicznych).
Seminaria funkcjonowały do 1932 r., a późnej zostały zastąpione liceami
pedagogicznymi[6].
Budynek szkoły przy ul. Niepodległości w Gorlicach w 1936 r. Źródło:http://www.zszgorlice.iap.pl/pl/34138/0/Budynek_szkoly.html [odczyt z dnia 04.01.2014 r.]. |
Dla uczniów Gimnazjum funkcjonowała w Gorlicach
bursa polska[9] przy
ul. Tadeusza Kościuszki. Opłaty za pobyt w bursie były bardzo niskie (nawet
kilku uczniów zwolniono z opłat). Bursą opiekowało się do 1939 r. Towarzystwo
Polskiej Bursy Gimnazjalnej. Oprócz członków Towarzystwa finansowo wspierały:
zakłady pracy, instytucje społeczne i osoby prywatne (m.in. Władysław Długosz)[10].
Państwowe Gimnazjum w Gorlicach w
1928 r. zmieniło nazwę na Państwowe Gimnazjum im. Marcina Kromera w Gorlicach -
decyzją MWRiOP. W latach 1925–1929 nie przyjmowano do Gimnazjum nowych
uczennic. Naukę kończyły te, które wcześniej zostały przyjęte. Od 1929 r.
Gimnazjum było koedukacyjne[11].
Całościowa reforma szkolnictwa
została dokonana w 1932 r. przez ministra MWRiOP Janusza Jędrzejewicza. Ustawa[12]wprowadzała
siedmioletni powszechny obowiązek szkolny (po jej ukończeniu młodzież nie
uczęszczająca do szkół wyższego szczebla miała obowiązek dokształcania do
ukończenia 18 roku życia). W praktyce zapis ten okazał się teoretyczny, bowiem
młodzież z różnych względów nie kontynuowała nauki z powodu różnych trudności i
problemów. Siedmioletnia szkoła powszechna dzieliła się na trzy stopnie: 4
klasowa szkoła pierwszego stopnia, 6 klasowa szkoła drugiego stopnia i 7
klasowa szkoła trzeciego stopnia. W celu dalszego kształcenia w szkole
średniej, trzeba było ukończyć 6 klasową szkołę powszechną. Klasa siódma była
etapem kończącym naukę na poziomie szkoły powszechnej (w praktyce zamykała
drogę nauki biedniejszej młodzieży co selekcjonowało społeczeństwo). Szkoły średnie
zostały podzielone na: 4 letnie gimnazja i 2 letnie licea[13].
Na rozwój oświaty przyczynił się postępujący
rozwój gospodarczy i cywilizacyjny. Braki kadrowe nauczycieli i analfabetyzm z
poprzednich lat z czasów galicyjskich były wyzwaniem dla oświaty, aby stworzyć
dogodne warunki kształcenia tak potrzebnej wykwalifikowanej kadry
nauczycielskiej[14]. W
powiecie gorlickim Konstanty Laskowski[15]
przyczyniał się do podnoszenia oświaty w regionie. W Gorlicach Jan Mayer
(nauczyciel i kierownik szkoły żeńskiej)[16],
współpracownik księdza Bronisława Świeykowskiego -utworzyli Prywatne Seminarium
Nauczycielskie Żeńskie, które mieściło się w budynku obok ratusza (w latach trzydziestych
XX w. znajdowało się przy ul. Władysława Jagiełły koło poczty). W początkowym
okresie Jan Mayer był kierownikiem szkoły, a następnie funkcję dyrektora
seminarium przejął ksiądz Bronisław Świeykowski. W uznaniu jego zasług wkrótce
zostało ono nazwane jego imieniem[17].
[1]
W styczniu 1919 r. powstał Związek Zawodowy Nauczycielstwa Polskich Szkół
Średnich (ZZNPSŚ). W kwietniu 1919 r. powstał Związek Polskiego Nauczycielstwa
Szkół Powszechnych (ZPNSP) z połączenia: Zrzeszenia Nauczycielstwa Polskich
Szkół Początkowych i Związku Nauczycielstwa Ludowego w Galicji. Organizacja ta
przejawiała poglądy lewicowe. W lipcu 1930 r. podczas
wspólnego zjazdu, który odbył się w Krakowie, doszło do połączenia obu organizacji: ZZNPSŚ i ZPNSP w
jednolity Związek Nauczycielstwa
Polskiego (ZNP) działający do
dnia dzisiejszego.
[2]
S. Walasek, Szkolnictwo średnie
ogólnokształcące na ziemiach polskich w latach 1914-1923, Wrocław 1996, s.
223.
[3]
Ksawery Prauss – w 1918 r. był kierownikiem Centralnego Biura Oświatowego z
okresu wojny.
[4]
Sejm Nauczycielski – to zjazd organizacji nauczycielskich w celu debaty na
temat oświaty, nazywany popularnie „Sejmem Nauczycielskim”, Ibidem; Uchwały Sejmu Nauczycielskiego
nie miały mocy prawnej, stanowiły wytyczne dla ustaw rządowych. Sprawy
oświatowe byłe regulowane dekretami państwowymi przez kolejne rządy. Pierwszym
dekretem z dnia 7 lutego 1919 r. był dekret o obowiązku szkolnym oraz dekret o
kształceniu nauczycieli szkół powszechnych, Ks. A. Orczyk, Zarys historii szkolnictwa i myśli pedagogicznej, Warszawa 2008, s.
293.
[5]
Ibidem.
[6]
A. Smołaski, Historyczne podstawy teorii
organizacji szkolnictwa w Polsce, T. II., Kraków 1999, s. 100.
[7]
Pod budowę budynku Gimnazjum i Liceum w Gorlicach, teren podarował ówczesny
marszałek powiatu Władysław Płocki (ze swoich posiadłości). Wcześniej
zaproponował teren przy ul. T. Kościuszki, lecz Rada Gminna zakwestionowała go
z uwagi na odległość od śródmieścia. Następnie został wybrany teren przy ul.
Smolki (obecnie ul. M. Kromera). Teren miał tę zaletę, że mieścił się w bocznej
ulicy z dala od zgiełku zwłaszcza w dni targowe. Został wybudowany przy pomocy
bezprocentowego kredytu z MWRiOP i środków własnych. W budynku oprócz sal,
mieściły się: gabinety naukowe, pracownie szkolne, biblioteka, świetlica,
pokoje dla organizacji młodzieżowych, gabinet lekarski, kancelaria, sala
konferencyjna, sala muzealna, mieszkania dla dyrektora i woźnego. Budynek jest
dwupiętrowy podpiwniczony. Szczególny charakter nadaje attyka zdobiona głowami
królewskimi Kazimierza Wielkiego, królowej Jadwigi i Władysława Jagiełły (dłuta
artystów Wojtarowicza i Orkasiewicza). Władcy ci zapisali się w historii opieką
młodzieży. Byli też opiekunami i fundatorami krakowskiego uniwersytetu. W
środku znajdują się na pierwszym i drugim piętrze tablice upamiętniające
profesorów i uczniów którzy zginęli w walce o wolną ojczyznę, Księga Pamiątkowa, 90 lat Gimnazjum i Liceum
im. M. Kromera w Gorlicach 1906-1996, pod red. S. Przybyłowicza, Gorlice
1996, s. 10-14.
[8]
Z. Sowa, Liceum Pedagogiczne w Gorlicach,
Gorlice 2011, s. 18.
[9]
Polska bursa dla młodzieży gimnazjalnej w Gorlicach posiadała 40 miejsc.
Funkcjonowała do 1939 r. Władysław Długosz (fundator) pokrył wszystkie koszty
administracyjne bursy i wspomagał finansowo w jej funkcjonowaniu.
[10]
Księga Pamiątkowa, op. cit., s.
44-45.
[11]
S. Motyka, Szkolnictwo średnie
ogólnokształcące w Gorlicach [w:] Nad rzeką Ropą, Szkice historyczne, pod
red. Z. Żarneckiej, Kraków 1968, s. 594-595.
[12]
Ustawa z dn. 11 marca 1932 r. o „ustroju szkolnictwa” (Dz. U. R.P. z 1932 r.,
nr 38, poz. 389.): „Art. 20. (1) Szkoła średnia ogólnokształcąca jest
sześcioletnia i składa się z czteroletniego gimnazjum i dwuletniego liceum. (2)
Obok szkół, obejmujących gimnazjum i liceum, mogą być tworzone szkoły,
obejmujące tylko gimnazjum lub tylko liceum”.
[13]
Ks. A. Orczyk, op. cit., s. 297-299.
[14] Z powodu braku
nauczycieli, we wrześniu 1920 r. Ministerstwo Spraw Wojskowych wydało
zarządzenie, że „Szeregowi nauczyciele szkół powszechnych, zawodowych i
średnich oraz seminariów nauczycielskich państwowych jak i prywatnych uznanych
przez państwo (grupy C1 i C2), winni być natychmiast zwolnieni z wojska ze
względu na notoryczny brak nauczycieli”, Z. Sowa, op. cit., s. 18.
[15]Konstanty
Laskowski był poza tym m.in. inicjatorem powstania Towarzystwa Ochrony Zabytków
i Upiększania Miasta Gorlic oraz Towarzystwa Opieki nad Zabytkami Powiatu
Gorlickiego. Utworzył w zabytkowym lamusie dworskim (Dworze Karwacjanów) muzeum.
Budynek wykupił od ówczesnych właścicieli za własne pieniądze i przekazał go
Towarzystwu Opieki nad Zabytkami. Ponadto był współzałożycielem Muzeum
Regionalnego PTTK i dyrektorem Archiwum Miejskiego. Napisał książkę pt.
„Zaczarowany świat Gorlic”, w której opisał obrzędy, zwyczaje i pieśni powiatu
gorlickiego, Gorlicki Informator
Biograficzny, pod red. Stowarzyszenia Klubu Gorliczan, Gorlice 2009, s.
184.
[16]
Jan Mayer zmarł w 1943 r. w Żółkwi w obwodzie lwowskim.
[17]
Z. Sowa, op.cit., s. 13-14.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz