Procesya Bożego Ciała w małem miasteczku. Układ i rysunek E.M. Androlli'ego. Tygodnik Illustrowany, 1877. |
Równie ważne jak święto Bożego Ciała w tradycji ludowej było zakończenie oktawy, które wypadało w następny czwartek, dokładnie tydzień później. Przynoszono wówczas do kościoła wianki uplecione z ziół, które następnie święcono. Tak samo jak gałązki z ołtarza, zawieszone na drzwiach miały one chronić domostwa przed uderzeniem pioruna, ponadto ususzone służyły później do okadzania ludzi i zwierząt, w chorobach, szczególnie tych spowodowanych czarami bądź rzuconymi urokami. Zdrowotne znaczenie miały mieć także płatki kwiatów rzucane przez dzieci przed kapłanem niosącym Przenajświętszy Sakrament podczas procesji.
Według wierzeń związanych z obchodem tych świąt, istniał surowy zakaz prania kijankami w dniu oktawy w rzece, gdyż sądzono iż ściąga to burze i gradobicie.
Procesya Bożego Ciała na prowincyi, rysunek oryginalny A. Kędzierskiego, Tygodnik Illustrowany, 1884. |
Bibliografia:
B. Ogrodowska, Polskie obrzędy i zwyczaje doroczne, Warszawa 2009.
U. Janicka-Krzywda, Rok karpacki. Obrzędy doroczne w Karpatach polskich, Kraków 1988.
Ciekawy artykuł :) Nie wiedzieliśmy że obchody Bożego Ciała mają aż tak głębokie korzenie ;)
OdpowiedzUsuń