Poniższy tekst stanowi fragment publikacji Krzysztofa Kusiaka "Gorlickie w Wielkiej Wojnie 1914-1915. Wspomnienia, relacje, legendy." ZOBACZ WIĘCEJ
Krwawe zmagania
pod Gorlicami, które toczyły się od końca 1914 r. aż do pierwszych dni maja
1915, pozostawiły swój ślad także w dziedzinie, która można by sądzić ma
niewiele wspólnego z konfrontacją militarną, a mianowicie w literaturze. Doniosłość
tego wydarzenia była tak wielka, że znalazła odzwierciedlenie nie tylko w licznych
publikacjach historycznych, popularno-naukowych i
pamiętnikarsko-wspomnieniowych, ale odbiła się także echem w literaturze
pięknej.
WÓDZ
Gdy w kraju
twoim sędzia-wróg zagości,
Ostatnia
twierdza jeszcze walkę toczy,
Lecz wyrok hien
zapadł już proroczy
I setki oślich
kopyt drży z radości.
Drętwa cię
ludzka i boska zaklęła,
I nie poznajesz
myśli swych-bo zdrada
Wślizła się w
głodne serca-o, i biada,
I hańba:
Przemyśl padł…noc się zaczęła…
Ty, wodzu,
lepiej wiesz… Ciebie nie skuszą
Zdać się, nie
zmylą skupionej ekstazy,
Gdy w cieniu
stwarzasz zemsty nawałnicę.
W ostatniej
księdze sybilińskiej, duszo,
Drogo kupionej,
czytaj swe rozkazy-
Wymierz cios
pewny-miej swoje Gorlice.
Powyższe dzieło
stanowi fragment cyklu Sonety gorlickie
autorstwa K. Irzykowskiego, które po raz pierwszy zostały wydane w 1916 r.
Także w innych dziełach literackich możemy odnaleźć wzmianki o ofensywie
gorlickiej. Jednym z przykładów jest opowiadanie J. Baranowicza Zielony Dom, gdzie w jednym ze zdań
możemy przeczytać: Męża przecież też
zagarnęła kula w czasie ofensywy pod Gorlicami. O ofensywie
austro-węgierskiej w Karpatach Wschodnich istnieje także wzmianka (z wymienieniem
Gorlic oraz daty 1915 r.) w opowiadaniu P. Huellego Winniczki, kałuże, deszcz... Z kolei powieść J. Kossowskiego
nosząca tytuł Kłamca opisuje
perypetie żołnierza w szeregach armii austro-węgierskiej na froncie Wielkiej
Wojny. Większa część akcji toczy się w 1915 r. w rejonie Grybów-Wola
Łużańska-Łużna. Główny bohater powieści zostaje ranny 2 maja 1915 r. podczas
ataku na Górę Pustki (jest zatem żołnierzem 12. Dywizji Piechoty gen.
Kestranka), wskutek czego wkrótce potem zostaje mu amputowana noga – smutny
los, który spotkał wielu uczestników walk w Galicji. Inną z powieści, która
toczy się w okolicach Gorlic i w której możemy znaleźć wspomnienie o toczących
się tu walkach jest książka Z. Żakiewicza Dolina
Hortensji. Także w opowiadaniu Z. Haupta Meine liebe muter, sei stolz ich trage znajdującego się w zbiorze Pierścień z papieru, którego akcja
dzieje się w Szymbarku – Bystrzycy, znajdują się fragmenty odnośnie pierwszej wojny
światowej na tych ziemiach, a także pozostałych po niej cmentarzach wojennych.
Cmentarz Wojskowy nr 91, Rysował: W., Hubner, Pocztówka w zbiorach autorów. |
Kolejną
dziedziną w której odnajdujemy ślady bitwy gorlickiej są sztuki plastyczne. Po
wojnie powstało wiele dzieł nawiązujących nie tylko do samej bitwy, ale również
jej skutków. Jednym z artystów zasługujących na wyróżnienie w tej tematyce jest
W. Hubner. Urodzony w 1941 r. w Tarnowie, znany jest przede wszystkim jako
świetny rysownik i akwarelista, ale uprawia również malarstwo olejne i pastel.
Twórczość jego z uwagi na swą tematykę przedstawia dużą wartość dokumentacyjną.
Od kilkunastu lat dokumentuje w formie rysunków niszczejące zabytki Beskidu
Gorlickiego: opuszczone chaty, szałasy pasterskie, architekturę sakralną oraz
liczne w tym terenie cmentarzyki z I wojny światowej.
Również w malarstwie
bitwa doczekała się swojego upamiętnienia: w 1965 r. znany częstochowski
artysta, Edward Mesjasz namalował obraz noszący tytuł Gorlice 1915 – Atak grenadierów pruskich, znajdujący się obecnie w
zbiorach Muzeum Regionalnego PTTK w Gorlicach. Innymi przykładami prac
zawierających ten motyw są: obrazy Rudolfa Czernego Markttag in den Ruinen von Gorlice, Deutsches Soldatengrab bei Gorlice oraz Alfonsa Karpińskiego Stellungen
auf Kote 340 bei Gorlice. W zbiorach Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie
znajduje się także obraz J. Wałacha, m.in. malarza i grafika, będącego
bezpośrednim uczestnikiem bitwy pod Gorlicami w szeregach armii
austro-węgierskiej. Przedstawia on panoramę miasta namalowaną prawdopodobnie z
rejonu wzgórza Magdalena, na której artysta zaznaczył kolorowymi liniami przebieg
fortyfikacji polowych.
Innym artystą,
który w swej twórczości nawiązywał do bitwy pod Gorlicami, był H. Uziembło.
Jeden z jego obrazów Gorlice został
nawet doceniony przez cesarza austro-węgierskiego, Karola V. Jak informował
jeden z krakowskich dzienników w 1917 r.: Podczas
pobytu cesarza w Ołomuńcu wręczyła c. i k. komenda wojskowa krakowska cesarzowi
wielkich rozmiarów obraz pod tytułem „Gorlice” pędzla malarza nadporucznika
Henryka Uziembły. Nadporucznik Uziembło został przedstawiony monarsze, który
wyraził artyście swoje najwyższe zadowolenie i pochwałę i polecił umieścić
obraz w bibliotece familijnej w nowym Burgu.
Fragment reprodukcji obrazu Atak 3. Bawarskiego Regimentu Piechoty na Górę Zamczysko pod Gorlicami, L. Putz, 1916. |
Również w
niemieckim malarstwie znajdujemy twórczość tematycznie związaną z bitwą, są to
między innymi obrazy K.L. Prinza. Pierwszy z nich zatytułowany Dom in Gorlice przedstawia ruinę
kościoła parafialnego, inny zatytułowany Deutschmeister
Schutzengraben in Gorlice, przedstawia widok z niemieckich okopów, które
znajdują się w miejscu znanym obecnie jako Lasek Mrozka. Pozostałe to m.in.: Hauptansicht der zerschossenen Stadt Gorlice,
widok na ruiny z dzielnicy Zawodzie, Gorlice. Typisches Strassenbild nach der Beschiessung przedstawia widok ruin
przy ulicy 3-go Maja. Także Ludwig Putz upamiętnił te wydarzenia w obrazie Atak 3. Bawarskiego Regimentu Piechoty na
górę Zamczysko pod Gorlicami.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz