Tradycja
tworzenia ozdób z bibuły wiąże się ze zwyczajem zdobienia izb mieszkalnych,
głównie z okazji dorocznych świąt kościelnych. Bibuła znalazła zastosowanie
przy wyrobie ozdób w okresie dwudziestolecia międzywojennego. W ich wyrobie
specjalizowały się dziewczęta. Kobiety, które zajmowały się wyrobem kwiatów z
bibuły nazywano kwiaciarkami. Bibułkarstwem gospodynie zajmowały się głównie w
długie, zimowe wieczory. Inspirację dla twórczyń stanowiła beskidzka przyroda.
Ozdoby odwzorowywały głównie występujące w naturze kwiaty: maki, stokrotki,
chabry, niezapominajki, dzwonki, ale również różne formy fantazyjne. .
Podstawowy materiał do wyrobu to paski bibuły i drut, ale dla urozmaicenia
wprowadza się także bibułę gładką, papier, pióra błyszczące itp. Kompozycje z
bibułkowych kwiatów pojawiały się z rzadka na przeglądach i konkursach sztuki
ludowej lub pamiątkarstwa, ale prawdziwą ich karierę zapoczątkowała wystawa
zorganizowana w 1965 r. z inicjatywy
Cepelii w Warszawie. Odrębne miejsce wśród sztucznych kwiatów zajmują kwiaty z
wiórów, które zaczęto produkować z tego surowca w Koziegłowach
(częstochowskie). Produkowane na użytek środowiska wiejskiego, sprzedawane były
na okolicznych jarmarkach. Produkcję tę, choć nawiązującą do tradycyjnych,
miejscowych umiejętności plecionkarskich trudno jednak zaliczyć w pełni do
twórczości ludowej.
Bibułkarstwo - wersja rozszerzona
Bibułkarstwo - wersja rozszerzona
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz